Ralf Schumacher uważa, że zespół Renault mógł odnosić "ogromne korzyści" ze stosowania zautomatyzowanego systemu przesuwania balansu hamulców, który po GP Japonii został oprotestowany przez ekipę Racing Point.
Zespół z Silverstone złożył do FIA obszerny, 12-stronicowy dokument, który sugerował, że Renault korzysta z nielegalnego systemu, który "określa balans hamulców na podstawie pokonanego dystansu okrążenia".Jednostki sterujące i kierownice z bolidów Nico Hulkenberga oraz Daniela Ricciardo zostały zabezpieczone po wyścigu na Suzuce, a FIA wszczęła dochodzenie.
Skala problemów ekipy Renault związana z tym systemem nie jest jeszcze znana, ale Ralf Schumacher uważa, że może być ona bardzo duża.
Były zawodnik F1 powiedział w wywiadzie dla niemieckiego Sky, że zespół z Enstone może nawet zostać wykluczony z mistrzostw świata albo otrzymać grzywnę porównywalną z tą jaką w 2007 roku otrzymał McLaren za aferę szpiegowską.
Niemiec nie wierzy jednak, że zespół Renault celowo chciał oszukiwać.
"Jako fabryczny zespół to by było bardzo dziwne. Oni musieliby wszystko dobrze przemyśleć" mówił.
Zdaniem byłego kierowcy F1 system ustalający balans hamulców automatycznie daje duże korzyści: "Normalnie to kierowca jest odpowiedzialny za ustawienie balansu hamulców, więc gdy takie rzeczy dzieją się automatycznie można później hamować i utrzymać większą prędkość w zakrętach. To byłaby ogromna przewaga."
"System automatyczny, kontrolowany elektronicznie może to robić znacznie lepiej i szybciej niż robi to kierowca ręcznie."
Młodszy z braci Schumacherów twierdzi, że Renault ma duże szanse zostać uznane winnym wykroczenia.
16.10.2019 10:07
0
Gdyby Renault otrzymało dużą karę to tylko Riccardo mi szkoda
16.10.2019 10:26
0
A kto powiedział ze to nie właśnie RIC podsunął im ten pomysł może to właśnie RBR korzysta z czegoś podobnego a oni po prostu nieudolnie skopiowali.
16.10.2019 10:30
0
@2. p1stolet Trafna uwaga, zwłaszcza że na początku sezonu Ricciardo bardzo narzekał na hamulce i twierdził że nie potrafi się z nimi na chwilę obecną dogadać.
16.10.2019 10:32
0
A może dobrze skopiowali, tylko w Renault są kable, a w RBR nie
16.10.2019 11:48
0
innowacyjność jak widać ma uzasadnienie w przypadku aut komercyjnych, w F1 jest to "nieuczciwe uzyskanie przewagi nad rywalem" tak jakby dysponowanie większym budżetem było bardziej uczciwe, tak jakby "uczciwość" miała jakąkolwiek wartość
16.10.2019 12:28
0
Jestem ciekaw, jak ludzie z RP pomyśleli, ze Renault może korzystać z nielegalnego oprogramowania. Na dodatek potrafili to uargumentować dwunastoma stronami dokumentów. Oglądali onboardy Hulka i Ric i stwierdzili, ze wykonują znacznie mniej ruchów na kierownicy przed zakrętami niż inni kierowcy?
16.10.2019 12:44
0
Narazie pokieruję domniemaniem niewinności. To jest świetny przykład jak działa F1 i jak oni dają się pomiatać zespołom. Wystarczy, że ktoś wymyśli nowinkę techniczną, która da przewagę to momentalnie rywale dostają ataku wścieklizny, a F1 im zawsze ulega.
16.10.2019 15:19
0
@7 Nowinki techniczne zgodne z przepisami, a nowinki techniczne zakazane przez przepisy to dwie różne rzeczy. Nie uważasz?
16.10.2019 15:37
0
Jeżeli coś nie jest zakazane to jest dozwolone nie uważasz?
16.10.2019 17:19
0
@9. Luzak564 A wiesz, czy jest zakazane czy nie?
16.10.2019 17:59
0
@10 no właśnie nie wiem i dlatego czekam co na to wszystko powiedzą sędziowie, ale znając F1 to może dłuuugo potrwać, mogę mieć tylko nadzieję że Reno wiedziało co robi
16.10.2019 18:04
0
@9 Uważam, że gdyby takie oprogramowanie nie byłoby zakazane, to już dawno byłoby w użyciu praktycznie w każdym bolidzie. Może jedynie p. Wiliams kazałaby to ustrojstwo usunąć z jednego samochodu ;-)
16.10.2019 19:27
0
Z dużej chmury mały deszcz. Wydaje mi się, że nic w tej sprawie sensacyjnego nie wyniknie.
17.10.2019 10:57
0
Kurde jaki ten Ralf Schumacher podobny do MSC. A tak serio, mimo że MSC nie lubię, to wydaje mi się to zdjęcie mocno nie na miejscu.
17.10.2019 11:00
0
@14 123Tomeek Mozesz wyjaśnić dlaczego?
17.10.2019 17:08
0
@14 dok ladnie, powinni mu załyc foliówke na głowe i dopiero zdjęcie robić, to skandal że jest podobny do swojego brata a oni to wykorzystujom
17.10.2019 20:01
0
Szlag mnie trafia, jak zespoły wymyślą jakąś nowinkę, która do końca nie jest zakazana, a zaraz konkurencja protestuje, a FIA zakazuje. Eh..... gdzie te czasy, kiedy F1 była poligonem doświadczalnym dla aut drogowych...
18.10.2019 05:19
0
@06 Przypuszczam że na początku właśnie ktoś u nich zwrócił uwagę na to że kierowcy nie zmieniają ręcznie balansu a bolid wchodzi w zakręty tak jakby to robili. Później pewnie przepłacili kogoś z Renault żeby się dowiedzieć z grubsza co jest grane, a na koniec ich inżynierowie usiedli i zrobili typowe reverse engineering czyli napisali 12 stronicowe wypracowanie opisujące jak według nich to musi być zrobione żeby dawało takie efekty jakie daje.
18.10.2019 05:23
0
@17 Skończyły się w momencie gdy podjęto decyzję o cięciu kosztów i mocnej rozbudowie działu przepisów zaczynających się od "zakazane jest..."
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się